Date Range
Date Range
Date Range
Interview med en skolelærer der fandt sin passion i fortællingen. En god fortæller kan tryllebinde sit publikum alene. Med sin historie, sin stemme og sit kropssprog. Og en god fortælling skaber indre billeder for den, der lytter. Billeder der på én gang er vores egne, men som vi samtidig deler med de andre, der lytter med. En måde har mundtlig fortælling en særlig evne til at samle både store og små.
halvdelen af dem har internetadgang. R rykket en stor del af børn og unges interessesfære ind i det virtuelle rum. Fortsætter i disse nye rammer, på nye og all. Disse kendsgerninger påvirker også børns læreprocesser. Børn søger nye græsgange i deres leg, men fællesskabet er intakt. Edierne, fordøjer det, integrerer det i alt det ande.
Her får du et fint indblik i metodens grundlag. Jeg har uddannet mig i metoden i USA og har erfaring med metoden fra Seattle Art Museum, San Fransisco Museum of Modern Art, Louisina og Statens Museum for Kunst. Jeg har praktiseret metoden med børn i alderen 5-10 år samt med voksne. Jeg har desuden afprøvet metoden med succes i samarbejde med børneteatret Teater Hund og en af deres forestillinger.
Børne- og ungekultur, leg, æstetiske læreprocesser, visuel kultur og uddannelse. Kun bloggen Legefakultetet er stadig tilgængelig HER.
Seven Stories - syv etager med børnelitteratur i Newcastle. To bibliotekarer med en forkærlighed for børnebøger havde en drøm om at styrke børnelitteraturen i det Nordøstlige England. Det er der kommet et enestående børnelitteraturhus ud af, hvor børns kreativitet, læse- o. G fortællelyst er i højsæde. En udvikling, der heldigvis også har ramt Danmark. Der er mulighed for, at skoleklasser kan arbejde interaktivt med børnelitteraturen. Når de besøger Seven Stories.
Uddannelse og forskning i børne- og ungdomskultur. Uddannelsesmuligheder indenfor det æstetiske arbejde. Når både børne- og ungdomskulturen og måden vi formidler og kommunikerer på ændrer sig, stiller det nye krav til dem, der arbejder med børn og unge. Der er i dag mange muligheder for at videreuddanne sig. Ikke alle tilbud er rettet specifikt mod børn- og unge.
Her har jeg udvalgt en række af mine billedbogsfavoritter. Nogle er ordløse, nogle er smukke, nogle er sjove og nogle spiller bare godt op til teksten. bøgerne på biblioteket, i din boghandel eller over nettet. Du kan hente inspiration i spalten ovre til venstre. Oliver Jeffers har lidt af de samme kvaliteter som Jakob Martin Strid i fht synsvinkel i fortællingerne og måden historierne henvender sig til både børn og voksne.
Interview med en skolelærer der fandt sin passion i fortællingen. En god fortæller kan tryllebinde sit publikum alene. Med sin historie, sin stemme og sit kropssprog. Og en god fortælling skaber indre billeder for den, der lytter. Billeder der på én gang er vores egne, men som vi samtidig deler med de andre, der lytter med. En måde har mundtlig fortælling en særlig evne til at samle både store og små.
halvdelen af dem har internetadgang. R rykket en stor del af børn og unges interessesfære ind i det virtuelle rum. Fortsætter i disse nye rammer, på nye og all. Disse kendsgerninger påvirker også børns læreprocesser. Børn søger nye græsgange i deres leg, men fællesskabet er intakt. Edierne, fordøjer det, integrerer det i alt det ande.
Her får du et fint indblik i metodens grundlag. Jeg har uddannet mig i metoden i USA og har erfaring med metoden fra Seattle Art Museum, San Fransisco Museum of Modern Art, Louisina og Statens Museum for Kunst. Jeg har praktiseret metoden med børn i alderen 5-10 år samt med voksne. Jeg har desuden afprøvet metoden med succes i samarbejde med børneteatret Teater Hund og en af deres forestillinger.
Æstetiske læreprocesser i børnehaven og skolen. I børnehaven er det bl. vigtigt at udvikle sin motorik og lære at indgå i sociale sammenhænge. I skolen er det vigtigt at lære at læse og regne. Det er vigtigt at kunne tale engelsk. Og kende til vores samfundsopbygning som demokrati. Det er der næppe nogen, der vil anfægte. Mer nogle særlige forudsætninger for at inddrage de æstetiske læreprocesser.